Život s
bolesťou!

Život so zápalovou bolesťou chrbtice rozhodne nie je jednoduchý, ale pri včasnom stanovení správnej diagnózy, dobrej životospráve a dennej pohybovej aktivite sa kvalita života pacienta výrazne nezhorší.

Táto časť obsahuje tipy, ktoré pomáhajú ľahšie zvládať zápalovú bolesť chrbtice pri každodenných aktivitách.

TIPY, AKO ŽIŤ S BOLESŤOU

Ak trpíte zápalovou bolesťou chrbtice, zmení sa váš životný štýl. Prinášame vám niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu ľahšie zvládať niektoré činnosti:

V každodennom živote

Spánok, šoférovanie a nakupovanie – to je len časť aktivít, ktoré denne vykonávame. Ak trpíte zápalovou bolesťou chrbtice, musíte obmedziť niektoré činnosti, ktoré vám pri ochorení znepríjemňujú život, preto:


Ak šoférujete na dlhšie vzdialenosti, robte si pravidelné prestávky, poprechádzajte a ponaťahujte sa.

Objednávajte si väčšie nákupy cez internet, ktoré vám prinesú domov. Nenaťahujte sa s ťažkými taškami.

Dôležitý je aj posteľný matrac – nesmie byť ani veľmi tvrdý, ani veľmi mäkký. Bolesti chrbta môže zhoršiť aj príliš veľký vankúš.

Osvojte si zásady správneho držania tela pri státí a sedení, ktoré odbúrava zbytočné napätie v oblasti chrbta.

Pravidelný pohyb je jedným z predpokladov života bez bolesti. Treba si zvoliť taký šport, ktorý nespôsobí ešte väčšie problémy. Ideálne je plávanie, pilates, prípadne beh po mäkkom povrchu (napríklad po lesnej ceste).

Prekonzultujte so svojím ošetrujúcim lekárom všetky možnosti jednoduchých strečingových cvikov na podporu driekovej oblasti chrbta.

V práci

Aj v práci vám bolesti chrbta môžu spôsobovať viaceré problémy. Prinášame vám hneď niekoľko tipov, ako v práci zmierniť bolesť chrbta:


Sedavé zamestnanie zhoršuje bolesti chrbta. Každých 20 minút až polhodinu by ste sa mali zodvihnúť, prejsť a ponaťahovať sa. Stačí len niekoľko krokov a chrbtica sa zmenou polohy uvoľní.

Seďte na fitlopte. Už štvrťhodinové sedenie na nej spraví vášmu chrbtu veľkú službu. Na lopte je takmer nemožné sedieť v zlej pozícii.

Ak nemáte v práci fitloptu, tak si zabezpečte aspoň ergonomickú stoličku alebo stoličku s opierkami. Sedadlo by malo podopierať bedrá, ale nemalo by sa dotýkať spodnej časti kolien.

Informujte o ochorení každého vo svojom pracovnom okolí.

Požiadajte zamestnávateľa o úpravu pracovného času alebo o poskytnutie možnosti práce z domu.

Pri cestovaní

Zápalovej bolesti chrbtice sa budete musieť prispôsobiť aj pri cestovaní. Aby prebehla vaša cesta ľahko a bez zbytočných komplikácií, prinášame vám zopár tipov, ktorými by ste sa pri cestovaní mali riadiť:


Ak cestujete lietadlom alebo na dlhšie vzdialenosti autobusom či vlakom, prekonzultujte so svojím lekárom cviky, ktoré môžete cvičiť počas dlhého sedenia.

Vždy, keď je to možné, robte si prestávky, pravidelne sa ponaťahujte alebo poprechádzajte.

Ak nesiete cestovnú tašku alebo kufor, pravidelne striedajte ruky. Jednostranná, nerovnomerná záťaž môže zhoršiť bolesti chrbta.